Itämeri yhdisti Suomea ja Saksaa vuosisatojen ajan. Kiireiset nykyihmiset taittavat tämän välin lentokoneella, vaikka leppoisa laivamatka olisi varteenotettava vaihtoehto.
Finnlinesin autolautta Saksaan on ainoa vaihtoehto
Takavuosina Finnjet oli suomalaisten suosima tapa matkustaa Saksaan: maailman nopein autolautta vei autot ja turistit Helsingistä Lyypekin kainalossa sijatsevaan Travemündeen. Sieltä matka jatkui omalla autolla kohti Keski-Euroopan nähtävyyksiä.
Finnjet romutettiin muutama vuosi sitten. Nykyään yhteys autolautalla Saksaan on hiukan hitaampi, mutta aivan yhtä mukava tapa aloittaa loma Euroopassa. Autolautalla matka saa hyvän startin: vältät raskaan ajomatkan Baltian halki tai Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan.
Valitettavasti tällä hetkellä autolautan matkustusvälineekseen valinneen vaihtoehdot ovat vähissä: käytännössä Finnlinesin autolautta on ainoa tapa saada auto meriteitse Saksaan.
Laivamatka on kallista lystiä
Finnlines kulkee kuusi kertaa viikossa Helsingistä Travemündeen. Kolmena päivänä viikossa autolautta kulkee myös idempänä sijaitsevan Rostockin kautta.
Kilpailu Saksan reitillä on siis olematonta. Tämän vuoksi matka Saksaan on kallista lystiä.
Jo pelkkä meno-paluulippu hytteineen maksaa satoja euroja. Finnlines antaa mitättömän pienen 20 prosentin alennuksen paluulipun hinnasta, jos varaat paluumatkan samalla kertaa menomatkan kanssa.
Käytännössä autolautta Saksaan on järkevä vaihtoehto vain, jos välttämättä haluat matkustaa autolla tai laivalla: lento Saksaan tulee paljon halvemmaksi.
Auto mukaan lautalle
Auto maksaa vielä enemmän: kalliin matkalipun lisäksi joudut vielä maksamaan autopaikasta, jonka hinta riippuu ajoneuvosi koosta.
Henkilöautojen kohdalla hintaan vaikuttaa sekä korkeus että pituus. Alle kuuden metrin mittaisen auton vieminen Saksaan maksaa 132 euroa, jos auto on korkeintaan 210 cm korkea. Tätä korkeamman auton lippu maksaa 240 euroa. Korkeintaan kahdeksan metrin mittaisen auton hinta on 240 euroa tai 348 euroa korkeuden mukaan.
Sporttisempi vaihtoehto on tietysti polkupyörän lastaaminen laivaan. Fillarin saat rahdattua autolautalla Saksaan vain 24 eurolla!
Rostock
Rostock ja Lyypekki ovat molemmat vanhoja hansakaupunkeja, jotka sijaitsevat Itämereen laskevan joen varrella. Molemmista kaupungeista on rannikolle jonkun verran matkaa, joten autolautat eivät saavu suoraan kaupungin keskustaan.
Rostockin satama sijaitsee viehättävässä Warnemünden pikkukaupungissa. Warnemünde oli jo DDR:n aikaan suosittu lomakohde – sen hienosta hiekasta koostuvat rantadyynit houkuttelivat väkeä Warnemündeen koko Itä-Saksasta.
Rostockin keskusta on sekin näkemisen arvoinen. Keskusta on nykyään kauniisti entistetty, ja myöhäiskeskiajan rakennukset ovat edustava esimerkki hansa-arkkitehtuurista.
Kun Rostock on nähty, suosittelen tutustumaan myös muihin rannikon kaupunkeihin. Oma suosikkini alueen kaupungeista on keskiaikainen satamakaupunki Stralsund, joka on hyvä tukikohta myös Rügenin saareen tutustumista silmällä pitäen.
Lyypekki
Rostock ja Lyypekki ovat molemmat noin 200 000 asukkaan kaupunkeja. Lyypekki oli kuitenkin keskiajalla hansan keskuspaikka, mitä ei voi olla huomaamatta kaupungin keskustassa kävellessään.
Keskiaika on läsnä kaikkialla Lyypekin saarelle rakennetussa keskustassa. Kaupungin monet keskiaikaiset tiilikirkot ovat vaikuttaneet myös pohjoismaiseen kirkkoarkkitehtuuriin Tallinnaa myöten.
Keskiaikaisten kirkkojen ohella Lyypekin nähtävyyksistä kannattaa mainita raatihuoneen vieressä sijaitseva Buddenbrookhaus. Buddenbrookhaus on Mann-kirjailijasuvun kotitalo, jossa toimii nykyään Mann-aiheinen museo.
Lyypekin joulumarkkinat
Mikäli suunnittelet Saksaan lähtemistä loppusyksyn tai alkutalven aikaan, kannattaa matka ehdottomasti ajoittaa Lyypekin suurten joulumarkkinoiden aikaan.
Saksalaiset joulumarkkinat ovat aina elämys. Paahdettujen manteleiden, hunajan ja Glühweinin tuoksu jäävät varmasti jokaisen markkinoilla käyneen mieleen!
Kuvat: Marcus Meissner (Flickr.com), Az1172 (Flickr.com) ja Finnlines.
Linkit: